Hedersporträtt 2019
Hedersporträtt 2019 är professorn och formgivaren Ingegerd Råman utfört av fotografen Bruno Ehrs. I porträttet skildras Ingegerd Råmans konstnärliga ideal och verksamhetsfält som formgivare.
Statens porträttsamling utökas varje år med ett antal verk varav ett hedersporträtt – föreställande någon välförtjänt svensk kvinna eller man – donerat av Gripsholmsföreningen.
Ett porträtt av Ingegerd Råman
Ingegerd Råman, född 1943, är en av Sveriges mest tongivande formgivare. Råman studerade keramik och glas på bland annat Capellagården på Öland, vid Konstfack i Stockholm och vid Instituto Statale d'Arte per la Ceramica i Faenza i Italien. Hon arbetade först under många år med keramik och har alltid kallat sig för krukmakare.
Men det är framförallt som glasformgivare som Råman blivit internationellt berömd, knuten till Johansfors, Orrefors och Skruf. Det klara glaset har blivit något av hennes signum. Föremålens enkla former och sparsmakade färger har en avskalad självklarhet, som skvallrar om att Råman i sitt skapande utgår från funktionen, hur och i vilka sammanhang föremålen ska brukas. Själv har hon sagt att klart glas är det material som hon hyser störst kärlek till.
”Det iscensätter sig självt genom sättet att bryta ljuset. Ett litet föremål kan ha samma dignitet som en stor praktpjäs! Det är min drivkraft.”
Konsekvent, kompromisslöst och avskalat är ledord som ofta används för att karaktärisera Råmans verk. Som designer har hon ett absolut gehör och är trogen sitt eget formspråk från det minsta vardagsföremålet till storskaliga arkitekturprojekt. Enkla grundformer som cirkeln, sfären och ovalen återkommer ofta i hennes arbeten.
Råman har aldrig gjort någon åtskillnad mellan det småskaliga och produktion i stora serier, mellan hantverk och industri. Hon säger sig älska precisionen i det senare och variationen i det förra. Råman har arbetat med såväl Svenskt Tenn som IKEA. Hon har fascinerats av den östasiatiska formvärlden. Därför är det kanske inte en slump att hon formgivit en teservis för det japanska Koransha 2016 i både vitt och svart porslin, vilket ingår i det så kallade Arita-projektet. I Japan har hon också arbetat med Kimura Glass Co Ltd (2017).
Om fotografen
Det grafiskt sparsmakade i japansk anda liksom glasets optiska egenskaper är drag som Bruno Ehrs (född 1953) fångat i sitt inkännande porträtt av Ingegerd Råman. Han började sin verksamhet som fotograf på Stockholms stadsmuseum. Sedan början av 1980-talet verkar han som frilans. I samband med Stockholms 750-årsjubileum gjorde Ehrs en serie porträtt av kända stockholmare. En av dem var Carl XVI Gustaf. Av den anledningen har Ehrs även i fortsättningen anlitats av Kungafamiljen för officiella porträtt och debuterade 2010 med förlagor till frimärken som avbildade det svenska Kungaparet.
I sitt porträtt av Ingegerd Råman har Ehrs valt att begränsa koloritens register så att den drar åt det monokromt svart-vita, en hyllning av modellens egen sparsmakade estetik. Den veckade glasskivan återkallar inte bara minnet av Råmans egen formvärld utan blir också till ett prisma genom vilket hon själv studerar det klara glaset. De vertikala linjerna speglar sig och repeteras i modellens egna japanskt designade dräkt. Sammantaget blir detta ett visionärt porträtt av en av våra stora formgivare, som gjort enkelheten till sitt eget signum.
Upptäck fler porträtt
Svenska statens porträttsamling är det äldsta nationella porträttgalleriet i världen. Det hör även till de största och omfattar i dag cirka 5000 verk, företrädesvis oljemålningar. På Gripsholms slott finns över 800 av dessa porträtt.