Historiens pampigaste kröningståg
Drottning Kristinas kröning år 1650 var en av de mest påkostade och uppmärksammade kröningar i svensk historia. Enorma beställningar gjordes i Paris flera år i förväg.
Drottning Kristina kröningståg till Kungliga slottet i oktober år 1650 utgick från Ulriksdals slott, och var unik på många sätt. Kröningen var den dyraste och pampigaste i landets historia.
Fyrtio örlogsskepp paraderade i Strömmen och tre triumfbågar uppfördes i stan. Intågsprocessionen som startade från Ulriksdals slott var så lång att när de första kom fram till slottet i Stockholm, hade de sista ännu inte lämnat Ulriksdal.
Kristinas kröningskaross är ett av de viktigaste föremålen från svensk ceremonihistoria under 1600-talet.
Sedan 1600-talet, i över 300 år, förvarades de praktfulla vagnstextilierna i Livrustkammaren. Dessutom finns hela utrustningen till sex spannhästar kvar.
På 1980-talet påbörjades arbetet med en rekonstruktion av kröningsekipaget. Det ledde till att hela ekipaget med ett sexspann vita hästar framför karossen kunde visas för första gången sedan 1600-talet, bland annat på Royal Academy of Arts i London 1989.
Numera finns ekipaget utställt i 1700-talsstallet på Ulriksdals slott. Platsen är den bästa tänkbara eftersom Kristinas kröningsprocession utgick just från Ulriksdal slott, ett slott som drottningen nyttjade flitigt under sin korta regeringstid.
Toppbilden: Kopparstick från processionen vid Drottning Kristinas kröning, utförd av Johan Sasse på 1650-talet. Till vänster i övre hörnet syns Stockholms Storkyrka, som var slutmål kröningståget. Bilden är beskuren. Klicka på bilden för att se helheten. Foto: Kungliga biblioteket