Drottningholms slott

Drottningholms slott byggdes för 400 år sedan och är det slott i Sverige som har mest kvar från den tiden.

Slottet byggdes på uppdrag av drottning Hedvig Eleonora. Det var arkitekt Nicodemus Tessin den äldre som ritade slottet. Han hade franska slott som förebild.

Kungafamiljen bor på Drottningholms slott sedan 1981. Deras rum finns i slottets södra del.

Resten av slottet och parken är öppen för besökare

Det finns också möjlighet att gå på visning av slottet med en guide.

Till sevärdheterna hör även Kina slott, slottsteatern och slottsparken.

Bilden ovan:
Drottningholms slott.
Foto: Raphael Stecksén

Inför besöket

På Drottningholms slott kan du vandra runt på egen hand, men att följa med på en visning gör besöket till en extra upplevelse.

Läs mer

Ta med barn och barnbarn på en utflykt till Drottningholm. Här kan ni gå på lejonsafari, leta efter guld och upptäcka växter.

Läs mer

Kommande händelser

Ta med barn och barnbarn på en utflykt till Drottningholm. På helger erbjuds aktiviteter för våra yngre besökare och deras familjer.

Köp biljett
Visning av världsarvet 5 jan – 31 maj

Drottningholms slott kan du upptäcka på egen hand i egen takt, men att att kombinera med en guidad visning ger besöket en extra upplevelse.

Köp biljett

Påsken till ära har vi fjädertema på Drottningholms slott. Ta med vänner och familj och gå på fjäderjakt. Eller följ med på visning och h...

Köp biljett

Upptäck mer om Drottningholms slott

Två drottningar har präglat Drottningholm –Hedvig Eleonora som byggde slottet under stormaktstiden och Lovisa Ulrika som på 1700-talet to...

Läs mer

Drottningholms slottspark är öppen året runt. Här vandrar du genom historiska stilideal från 1600-talets barock till engelsk park på sent...

Läs mer

Drottningholms slottskyrka invigdes 1730 och har sedan dess använts kontinuerligt. Arkitekter är Tessin och inredningen är signerad Carl ...

Läs mer

”Han förde mig vid sidan om lustträdgården och jag blev överraskad att där plötsligt stå inför ett verkligt feeri, ty kungen hade låtit u...

Läs mer

I det gamla maskinhuset vid Kina slott hade konstnären Evert Lundquist sin ateljé. Numera är ateljén museum med oljemålningar, koltecknin...

Läs mer

Välkommen till en butik utöver det vanliga. Slottsboden är en unik present- och souvenirbutik belägen i besökscentret vid Drottningholms ...

Läs mer

Artiklar och film

Ehrenstrahlsalongen på Drottningholms slott har fått sitt namn efter de många målningar av konstnären David Klöcker Ehrenstrahl som finns...

Läs mer

Hedvig Eleonoras paradsängkammare är en av höjdpunkterna på Drottningholms slott. Följ med på en virtuell visning i ett av landets mest p...

Läs mer

Välkommen med din skolklass till historiska miljöer där historia fortfarande skapas. En vasaborg, ett hovstall, ett världsarv och ett kun...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Stängt

Många frågar om

  • Kan jag ta med min barnvagn in på de kungliga besöksmålen?

    Nej, barnvagnar är inte tillåtna inomhus.

  • Är det tillåtet att ta bröllopsfoton inne på de kungliga slotten?

    Nej, bröllopsfotografering i de kungliga slottens salar är inte möjligt.

    I samband med vigsel i Drottningholms slottskyrka, Rosersbergs slottskapell, Strömsholms slottskapell samt Ulriksdals slottskapell går det bra att fotograferas i kyrkan/kapellet, men ej i slottens salar.

  • Finns det förvaringsboxar vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: Ett fåtal förvaringsboxar finns vid Biljett & Information samt i Museum Tre Kronor. 10 kr i deposition (mynt).
    Vi rekommenderar dock att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väskor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

    Övriga besöksmål: Inga förvaringsboxar tillgängliga. Vi rekommenderar att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väsor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

  • Får jag ta med min väska in på de kungliga besöksmålen?

    Ja, mindre väskor är tillåtna, liksom ryggsäckar burna i handen eller på magen. Resväskor och väskor med hjul är inte tillåtna.

    Vänligen observera att vi ej tillhandahar förvaringsboxar (undantaget ett fåtal på Kungliga slottet). Lämna inga väskor utan uppsikt.

  • Finns det barnvagnsparkering vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: I entrén till Representationsvåningarna, vid Yttre borggården finns ett begränsat utrymme för barnvagnar. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet.

    Riddarholmskyrkan: I entrén till Riddarholmskyrkan. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet.

    Drottningholms slott: I arkaden utanför entréporten. Under tak men obevakat och utan låsmöjlighet. Observera att arkaden nås via en trappa.

    Övriga besöksmål: Ingen barnvagnsparkering.

Fler frågor och svar