Gustav den tredjes paviljong
Gustav den tredjes paviljong ligger i Hagaparken i Stockholm.
En paviljong är ett litet hus som ligger i en trädgård eller park
Paviljongen är mer än 200 år gammal och kung Gustav den tredje lät bygga den.
Gustav den tredje hann använda paviljongen under ett par år.
Han åkte från paviljongen till maskeradbalen på Operan då han blev skjuten.
Bilden ovan:
Gustav den tredjes paviljong.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se
Upptäck mer om Gustav III:s paviljong
Gustav III:s paviljong på Haga är ur ett europeiskt perspektiv en av de märkligaste slottsbyggnaderna från det sena 1700-talet. Inte mins...
Läs merOmrådet Haga/Brunnsviken är en del av den kungliga nationalstadsparken. Hagaparken är kanske Sveriges främsta exempel på en "engelsk park".
Läs merI Koppartälten finns Haga parkmuseum, kafé och besöksinformation. Koppartälten ligger i närheten av Gustav III:s paviljong, omgärdat av e...
Läs merArtiklar och film
Sommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där kungligheter tillbringat många vår- och sommardagar....
Läs merÅrskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när du vill, hur många gånger du vill*. Guidade visning...
Läs merAppen Kungliga promenader bjuder på natursköna promenader genom flera av våra kungliga parker. Nu finns även en guide till Hagaparken ...
Läs mer