Hovstallet

Hovstallet ligger mitt i Stockholm på Östermalm. Det är en arbetsplats men också ett museum.

Här finns Kungens hästar, vagnar och bilar.

Hovstallet ser till att gäster hämtas med häst och vagn vid högtidliga tillfällen, eller med bil.

Du kan besöka Hovstallet året om. Guider visar vagnar och stall.

Bilden ovan:
Hovstallet.
Foto: Charlotte Gawell/Kungligaslotten.se

Inför besöket

Guidad visning Öppet idag 13.00-15.00

Följ med på en tur genom H.M. Konungens hovstall med selkammare, bilar och vagnhall. Under sommarsäsongen är även innergården med kafé oc...

Läs mer
Grupper Öppet idag 13.00-15.00

För större sällskap rekommenderar vi att förboka en visning. För sällskap om minst 20 personer finns möjlighet att beställa kaffe, smörgå...

Läs mer

H.M. Konungens hovstall ligger på Väpnargatan 1 mitt i centrala Stockholm.

Läs mer

Kommande händelser

Besök Hovstallet 7 sep – 15 dec

H.M. Konungens hovstall är beläget mitt i centrala Stockholm och öppet för besök året om. Välkommen in till en speciell arbetsplats.

Köp biljett

Första adventshelgen bjuder traditionsenligt på julmarknad på Hovstallet. Under fyra dagar saluför utställare från hela landet hantverk a...

Läs mer

Upptäck mer om Hovstallet

Hästarna Öppet idag 13.00-15.00

Hovstallet inrymmer ett tjugotal hästar. Hästarna är tränade och utbildade att genomföra korteger och transporter vid bland annat statsbe...

Läs mer
Bilarna Öppet idag 13.00-15.00

Bland Hovstallets äldsta bilar finns en Daimler DE27: Limousine från 1950. Den har plats för åtta personer och används fortfarande. Den a...

Läs mer
Byggnaderna Öppet idag 13.00-15.00

Hovstallets nuvarande byggnader stod färdiga 1894. Arkitekter var slottsintendent Ernst Jacobsson, som biträddes av Fritz Eckert. De gav ...

Läs mer
Vagnarna Öppet idag 13.00-15.00

I Hovstallets vagnhallar finns ett fyrtiotal vagnar och slädar för olika ändamål. De flesta är tillverkade på 1800-talet. Här återfinns b...

Läs mer
Hovstallets kafé Öppet idag 12.30-15.00

Upptäck Hovstallets kafé som serverar hembakt i en unik miljö mitt i centrala Stockholm.

Läs mer
Historik Öppet idag 13.00-15.00

Hovstallet har en månghundraårig historia alltsedan Gustav Vasa 1535 lät bygga ett stall för de kungliga hästarna. Då som nu var huvudupp...

Läs mer

Artiklar och film

Välkommen med din skolklass till historiska miljöer där historia fortfarande skapas. En vasaborg, ett hovstall, ett världsarv och ett kun...

Läs mer

Hur var livet på Hovstallet under Karl XIV Johan och Oskar I:s tid? Hovstallets historia berättas i en utställning i vagnhallen.

Läs mer

H.M. Konungens hovstall ligger på Väpnargatan 1, alldeles i början av Strandvägen i Stockholm. Hovstall fanns redan under Gustav Vasas ti...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Öppet idag 13.00-15.00

Många frågar om

  • Behöver jag gå med på visning för att se de kungliga besöksmålen?

    Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på besöksmål.

    Kan besökas på egen hand: Kungliga slottet, Riddarholmskyrkan, Drottningholms slott, Kina slott, Gripsholms slott, Ulriksdals Orangeri samt Strömsholms slott.

    Beses endast i samband med visning: Rosersbergs slott, Ulriksdals slott, Gustav III:s paviljong, Rosendals slott, Tullgarns slott samt Hovstallet.

  • Finns det audioguide på de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: Ja, audioguide på svenska och engelska finns i Bernadottevåningen och i Gustav III:s Antikmuseum.

    Kina slott: Ja, audioguide finns på svenska och engelska.

    Övriga besöksmål saknar i nuläget audioguide.

  • Kan jag ta mig fram med rullstol/rullator vid de kungliga besöksmålen?

    Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på besöksmål. Läs mer under kategorin "Inför besöket" på respektive plats, eller kontakta bokningen på 08-402 61 00.

  • Kan jag ta med min hund till Hovstallet?

    Ja om den är kopplad. Vi rekommenderar dock att ni kontrollerar detta inför ert besök eftersom det på vissa evenemang är mycket folk och blir väldigt trångt. Detta gäller framförallt julmarknaden.

  • Går Hovstallets hästar ute i hage dagligen?

    Ja

Fler frågor och svar