Nationalstadsparken, Fjäderholmarna

Sveriges första nationalstadspark ligger mitt i Stockholm.
I den ingår Kungliga Djurgården med Haga, Ulriksdal och Brunnsviken.

Nationalstadsparken är ett historiskt landskap av betydelse för kulturarvet,
för stadens natur och för människors avkoppling.

Parken är öppen året om och här finns också många sevärdheter
som museer, slott, byggnader och statyer.

Även ön Fjäderholmarna är del av Nationalstadsparken.
Under sommarhalvåret kan du göra dagsutflykter hit.

Inför besöket

Upplev historien och sevärdheterna på södra Djurgården, i Hagaparken och Ulriksdals slo...

Ladda hem kartor över norra och södra Djurgården, för Ulriksdals slottspark och Fjäderh...

Upptäck mer om Kungl. Nationalstadsparken

Världens första nationalstadspark har rötter sen före Christofer Columbus. Här lever na...

Kungliga Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde. Området är unikt v...

Området Haga/Brunnsviken är en del av den kungliga nationalstadsparken. Hagaparken är k...

Den kungliga nationalstadsparken sträcker sig ända till området Ulriksdal. Här finns et...

Stängt för säsongen. Fjäderholmarna – Stockholms närmsta skärgårdsöar – är ett populä...

Den kungliga begravningsplatsen ligger på en udde i Brunnsviken och utgör sista vilorum...

Artiklar och film

Appen Kungliga promenader guidar dig under en naturskön promenad i Kungliga National...

Appen ’Kungliga promenader’ (Royal Walks) guidar dig i våra kungliga parker, på plats e...

Handelsplats, krogliv, militärbas. Miniskärgården Fjäderholmarnas femhundraåriga histor...

Kundservice

Öppettider: